Don Quijote

 

Don Quijote - Minkus, L. / Petipa, M.

- balett két felvonásban -

 

Zeneszerző: Ludwig Minkus

Koreográfus: Marius Petipa

Díszlettervező: Csikós Attila

Jelmeztervező: Vágó Nelly

Színpadra állította: ifj. Harangozó Gyula

Betanító balettmester: Kövessy Angéla, Pongor Ildikó, Fajth Blanka

Próbavezető balettmester: Pongor Ildikó Kövessy Angéla, Fajth Blanka, Venekei Marianna, Solymosi Tamás

 

I. felvonás 

1. kép 

Egy spanyol kisváros főterén, a mindennap szokásos örömünnep zajlik: a városka lakói táncolnak, zenélnek, udvarolnak. A legszebb lány Kitri, Lorenzónak, a módos és kapzsi vendéglősnek a lánya. Természetesen ő is táncra perdül, és nem kell sokat várni a gitárral a kezében megjelenő Basilra sem. Basil, a fiatal borbély a legkedvesebb fiú, a legvonzóbb udvarló a környéken, egyetlen egy dolog miatt nem lehet megfelelő vőlegény: mindig üres a zsebe. Vidám, kedvesen kacér táncukba bekapcsolódik Kitri két legjobb barátnője is. 

Addig tarthat a jókedv, amíg Lorenzo rajta nem kapja a fiatalokat. A zord atya hallani sem akar arról, hogy leánya nincstelen borbélyhoz menjen, hiába kérlelik közösen, nem adja áldását szerelmükre. 

Kisvártatva megjelenik a Lorenzo számára ideális kérő, Gamache, a gazdag nemes. E jómódú férfiú első pillantásra visszataszító jelenség, ráadásul enyhén ütődött, de bír egy igen előnyös tulajdonsággal: mindig teli a zsebe. Kitri kegyeit természetesen hiába keresi, a lány ügyesen és gyorsan megszabadul tőle. 

Mintha ennek örömére történne, táncra perdül az egész tér, elkezdődik az első nagy kartánc: a seguidilla. A régi spanyol néptánc színpadi változatát kilenc pár táncolja. 

A tánc végeztével ismét figyelemreméltó esemény következik: Lorenzo szolgája bevezeti az újabb jövevényeket, Mercedest, a forró- és könnyűvérű táncosnőt, valamint Espadát, a híres torreádort és a kíséretükben érkező torreádorokat, táncosnőket. Temperamentumos táncok sora kezdődik, bikaviadalok híres jeleneteit elevenítik fel játékosan. Mercedes tőrök között táncol, Espada is fergeteges táncot jár a torreádorok élén. 

A felfokozott hangulat után újabb érdekesség következik. Megérkezik Don Quijote lovag és hűséges kísérője, Sancho Panza. A furcsa vándorok enni-inni kérnek, majd betérnek a vendéglőbe. 

A téren folytatódik a tánc, a két barátnő kezdi két torreádorral, beáll Kitri és Basil is, ez újabb lehetőség számukra, hogy együtt legyenek. Közben a vendéglőből kisétál Don Quijote, megpillantja Kitrit, a lány szépsége nyomban lenyűgözi. „Felismeri benne Dulcineát, lovagi álomvilágának eszményített nőalakját. Elbűvölve gyönyörködik a fiatalok szerelmi kettősében. Előkerül a mindig gyanakvó Gamache is, és Don Quijote, Gamache, Kitri, Basil, valamint a két barátnő - mintegy a kedélyek megnyugtatására - visszafogott, finomkodó menüettet kezd táncolni. A táncot féltékenykedések, játékos párcserék tarkítják. A menüett nem tudja átvenni a főszerepet, újból lendületes táncok következnek, előbb Basil táncol pas de trois-t (tánchármast) a két barátnővel, majd Kitri szólója következik a torreádorok kíséretével, aztán a két barátnő újra táncra perdül, majd csatlakozik hozzájuk a többi szereplő és a kar is. 

A bonyodalmat és általa a szerelmesek lehetőségét a boldog szökésre egy kisebbfajta botrány kirobbanása okozza. Sancho a vendéglőből fizetés nélkül próbál egy kis harapnivalót kimenteni, ezért az anyagias vendéglős bőszülten kergeti, és véletlenül Gamache-ot „tiszteli meg egy jó nagy nyaklevessel. Mikor felfedezik a fiatalok szökését, az apa és a kérő utánuk akar eredni, de Don Quijote megakadályozza: dárdájával visszatartja őket. 

2. kép  

Don Quijote és hűséges szolgája, Sancho Panza folytatva vándorlását, egy cigánytáborba érkezik. Az ébredező táborlakók csodálkozva ismerkednek a két különös figurával. Csodálkozásuk csak fokozódik, amikor a lovag egyre nyugtalanabb lesz, lelkében vihar tör ki, hisz azt sem tudja, merre van szíve hölgye, Kitri, akiben a szeplőtelen Dulcineát ismerte fel. Nem csoda, hogy ebben a lelkiállapotban gonosz óriásnak nézi a közeli szélmalmot, majd szolgája és a cigányok tiltakozása ellenére nekiront. A támadás után földre huppan és elájul. 

Eszméletlen állapotában álmot lát. Tündérszerű lények, driádok veszik körül, és elvezetik szíve hölgyéhez, a legszebb driádhoz, Kitrihez. Az álombéli találkozáshoz divertissement táncokon keresztül vezet az út. Bevonulnak a driádok, élükön a driádok királynőjével, jön Ámor, a három driád, és végül megjelenik Kitri. Mindannyian eltáncolják szólójukat, és részt vesznek a csoportos táncokban is. A lovag úgy sétál közöttük, mint a XIX. század „fehér balettjeinek hercege, figurájában békésen megfér a romantika és a mosolyogtató irónia. 

A látomás végén Don Quijote magához tér, szolgája már kétségbeesetten kereste. Sanchót megtáncoltatták a tréfás cigányfiúk, de ettől csak nagyobb lesz öröme, amikor épségben megtalálja gazdáját. Mindenkinek van oka örülni, ezért a szóló Cigány és a Cigánylány vezetésével táncra perdül az egész tábor, látványos fináléval zárul a felvonás. 

 

II. felvonás 

1. kép 

Vidám kocsmai időtöltésre gyülekeznek a szökevények és barátaik. A bevonulás után Kitri, Basil és a két barátnő kezdik tánccal múlatni az időt. Espada nem rest rögtön folytatni, közte és Basil között játékos táncos vetélkedés bontakozik ki. Basil látványos poharas variációjával képes fokozni a hangulatot, de a hangulat Mercedes csábtánca alatt forrósodik fel igazán. Mindenki bekapcsolódik, temperamentumos össztánc zárja a jelenetet.  

Lorenzo szolgálója fut be a kocsmába, a szerelmesek pártján állva jelzi, hogy mindjárt megérkezik a bősz atya és a felsült kérő. Érkezésükkel veszekedés, csetepaté robban ki, Gamache-nak készségesen másik hölgyet ajánlanak, de Lorenzo ragaszkodik a Kitrivel kötendő frigyhez. Basil eredeti ötlettel éri el, hogy hozzáadják a lányt. Szerelmi bánat miatti öngyilkosságot színlel, és az időközben megérkezett Don Quijote lovag - dárdájával, szelíd erőszakkal - kényszeríti az apát, hogy adja beleegyezését a már halottnak hitt fiú és Kitri egybekeléséhez. Amint megérkezik az apai áldás, Basil életre kel, és olyan jó egészségnek örvend, hogy örömében gálánsan meghívja egy italra az egész kocsmát.  

A vidám társaság kígyózó körtánccal távozik, Gamache a teli poharakkal vigasztalódik, és szolid érdeklődést mutat a neki felajánlott másik menyasszonyjelölt iránt. 

2. kép 

A spanyol városka főterén folytatódik a cselekmény. A boldog ifjú pár a templomi esküvő után fogadja a gratulációkat, és immár semmi akadálya sincs, hogy megkezdődjék a felhőtlen örömünnep.  

Egymás után érkeznek a szereplők. A vendégek között utolsónak érkezik Don Quijote. Dárdáját meghajtja az ifjú pár előtt, és Kitri ráköti menyasszonyi fátylát. A lovagot boldoggá teszi a kegy. 

Nincs más hátra, mint a vidám esküvői táncok egymásutánja. Ezek közül kiemelkedik Kitri és Basil kettőse, amely „nagy pas de deux néven vált a balett legismertebb részletévé. A kettőst vidám finálé követi, amelyben újra - a darabban immár utoljára - vidám táncra perdül az összes szólista és a teljes balettkar.